De klassieke kijk op Business IT Alignement en het gat tussen Business en IT is aan het schuiven. Onder invloed van een aantal technische factoren (Cloud, Mobile, Social Media) en gebruikersfactoren (Social Media, BYOD, Het Nieuwe Werken) verandert deze kijk op hoe de business IT zou kunnen gebruiken en toch gebruik kan blijven maken van de reeds beschikbare informatie(systemen). Waar we in het verleden uitgingen van volwassenheidsmodellen voor organisaties en hoe die inzicht gaven aan de mate van alignment, zien we nu een volkomen open veld. Gebruikers bepalen meer en meer de beschikbaarheid van data op elke locatie, ze bepalen welke infrastructuur gebruikt wordt en bepalen met welke technische hulpmiddelen ze willen werken. De specialisten op het gebied van architectuur, veiligheid, sturing, informatie management, service management, etc bepalen niet langer de ontwikkelingen met behulp van de bestaande best practices modellen en raamwerken. Met name jongere generaties hebben weinig op met deze ‘baby boom’ IT benadering.
Niettemin zit er waarde in die best practice modellen ook al zou het alleen maar zijn om een degelijke back office te hebben voor allerlei leuke apps vindt de jonge generatie. In de toekomst zal er over dataservices anders nagedacht worden, maar het niveau van delivery, veiligheid en beschikbaarheid moet alleen maar toenemen.
De verschuiving in het denken over Informatie management als schakelvlak tussen business en IT naar de huidige trend van Big Data moet leiden tot een nieuwe informatie strategie voor organisaties. Goed is te constateren dat informatie steeds midden in alle processen staan. Alles draait om data. Nog niet zo lang geleden zei men dat wie de informatie had de macht had. Nu is het motto: wie de informatie deelt is de leider. De structuur, visualisatie en opbouw wordt anders. Het zou er eigenlijk toe moeten leiden dat organisaties niet apart strategieën moeten hebben voor Cloud, Mobiel of Social Media, maar een benadering gericht op informatiebeschikbaarheid in al haar vormen, inclusief het delen. Dit heeft wel tot gevolg dat je bijna alle ideeën over governance, architectuur, service management en dergelijk los moet laten. Niet dat ze niet belangrijk zijn om te regelen, maar ze verschuiven van het strategisch-tactische naar het operationele niveau. In de toekomst gaat het bij informatie over V3 (Velocity, Variety & Volume). De oude voldoen niet meer, de nieuwe nog niet. Business IT Alignment wordt Business Information Alignment. De technologie blijft relevant, maar krijgt “slechts” een ondersteunende rol.