Bestuur en beheers: verantwoordelijkheden in de kloof
De kloof tussen gebruikers en IT bestaat al sinds de jaren ’80. Ze zouden elkaar niet begrijpen en de samenwerking is niet effectief voor het totale bedrijf. In de afgelopen decennia is veel over dit onderwerp gepubliceerd, er zijn modellen ontwikkeld en in de praktijk is gewerkt aan verbeteringen. Maar is deze klassieke kloof inmiddels gedicht?
Het is gemakkelijk en vaak tendentieus om vanuit incidenten en ervaringen de suggestie te wekken dat het niet goed zit tussen IT en de business. Denk aan discussies over vragen als ‘Heeft de IT-sourcing wel iets opgeleverd?, ‘Zit de taak-/machtsverdeling met betrekking tot de IT-budgetten wel goed?’, ‘Ís de IT-club wel professioneel genoeg?’, ‘Waarom kost IT zoveel?’ en ‘Waarom innoveren we onvoldoende met IT?’ Deze discussies zijn soms net zo contraproductief als het bewust aanwakkeren van de discussie of immigranten wel of niet passen in onze samenleving.
Het Business en IT Trends Institute (BITTI) heeft daarom binnen de Nederlandse markt een onderzoek gehouden met de kernvraag: “Hoe effectief is de samenwerking tussen IT en de business?” De volgende onderwerpen kwamen aan bod:
- Besturing en beheersing van IT;
- Alignment tussen IT-vraag en -aanbod;
- Gebruikerstevredenheid over IT;
- Sourcing van IT.